Eerste ‘zeiltreinen’ rijden op windenergie

 

De treinen tussen Leuven, Luik, Landen en Hasselt rijden voortaan op windenergie. Daarvoor zorgt een nieuw windturbinepark naast de E40 in Gingelom. Het project is een primeur voor ons land.

Bron: Het Laatste Nieuws, maandag 26 oktober 2015

Federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) en Vlaams minister van Energie Annemie Turtelboom (Open Vld) zetten de zeven gloednieuwe windmolens zaterdag in gang. Meteen reed de eerste Belgische ‘zeiltrein’ uit. Voortaan worden elke dag 170 treinen in de regio Leuven, Luik, Landen en Hasselt – of 5% van alle reizigerstreinen in ons land – volledig gevoed door de groene energie van het windmolenpark. Vanuit het park vertrekken hoogspanningskabels naar een stroomstation zes kilometer verder in het Waalse Cras-Avernas. Dat station zet de hoogspanning om in bruikbare stroom om de treinen te laten rijden. Er is een rechtstreekse aansluiting tussen dat stroomstation en het spoornet van Infrabel. Als het enkele dagen windstil blijft, schakelt Infrabel weer over naar het openbare stroomnet.

Niet evident

Het gaat om een investering van 21 miljoen euro, verdeeld onder de aandeelhouders Electrabel (50%), de stad Sint-Truiden (23%), de Brusselse Elektriciteitscommunale (17%) en Infrabel (10%). Bedoeling is om het project elders te herhalen, maar dat is niet zo evident. “We bekijken op welke plaatsen het nog mogelijk is, maar er zijn geografische voorwaarden”, zegt Turtelboom. “Zo moeten de turbines niet te dicht bij woonkernen geplaatst worden en in de buurt van een spoorweginfrastructuur.” Het ‘Greensky’-park in Gingelom moet één van de grootste windturbineparken van ons land worden. Tegen 2018 komen er nog 18 windmolens bij, verspreid over zes gemeenten, vier provincies en twee gewesten.

Share on:

Leave a comment