Vlaanderen wil 100.000 groene wagens in 2020

De Vlaamse regering wil dat er binnen vijf jaar 100.000 groene wagens rondrijden in Vlaanderen. Die doelstelling legt ze zichzelf op. Maar hoe ze die wil realiseren, wordt pas later duidelijk.

Bron: De Tijd, zaterdag 19 september 2015

‘We moeten een inhaalbeweging maken in Vlaanderen’, benadrukt Vlaams minister van Energie Annemie Turtelboom (Open VLD). In vergelijking met andere landen hinken we achterop. In Noorwegen bijvoorbeeld, de koploper, waren er midden 2015 al ruim 62.000 elektrische wagens. De overheid moedigt daar het gebruik van dergelijke auto’s nadrukkelijk aan.

In België zijn er op dit moment zo’n 2.000 ingeschreven. Al zitten ze wel in de lift. Vooral in Vlaanderen kent de elektrische wagen succes. ’75 procent van de verkochte elektrische wagens is in Vlaanderen ingeschreven.’ In het eerste halfjaar gaat het om 572 elektrische wagens in Vlaanderen. Vorig jaar werden er daar 680 van verkocht, in 2013 573. Een inhaalbeweging begint met duidelijke ambities’, zegt Turtelboom. ‘In de meeste van ons omringende landen is er een actieplan voor schone transportbrandstoffen. Bij ons nog niet.’

Daarom mikt de Vlaamse regering tegen 2020 op 100.000 groene wagens. Daarvan moeten er 60.500 elektrisch zijn en 40.000 voertuigen op aardgas.

Vlaanderen wil vooral inzetten op de elektrische wagens. ‘Zuiver elektrische voertuigen bieden het grootste klimaatvoordeel. De autosector is hier klaar voor, het aanbod wordt steeds verder uitgebreid’, zegt Turtelboom.

Maar Vlaanderen kiest ook voor voertuigen op aardgas. Turtelboom: ‘CNG heeft grote milieuvoordelen. Voertuigen op aardgas stoten 27 procent minder CO2 uit dan benzine, produceren tot 95 procent minder fijn stof dan dieselwagens en de brandstof is tot 30 procent goedkoper dan diesel’, zegt ze. ‘En omdat aardgas goedkoper is dan benzine en diesel, verdient de gebruiker de meerkosten bij aankoop (zo’n 2.000 euro) in gemiddeld vier jaar terug.’

Het verschil met elektrische wagens is dat voertuigen op aardgas niet per definitie groen zijn, omdat het gebruikte aardgas behalve van hernieuwbare bronnen ook afkomstig kan zijn van fossiele brandstof.

Hoe de Vlaamse regering alles concreet wil aanpakken, is nog niet duidelijk. Daarvoor worden maatregelen uitgewerkt tegen eind november. Wel is al duidelijk dat de laad- en tankinfrastructuur fors wordt uitgebreid. Tegen 2020 moeten er op 7.400 verschillende plaatsen elektrische wagens kunnen worden opladen.’ Dat zal ook het geval zijn bij bedrijven, winkelcentra of supermarkten.

 

 

 

Share on:

Leave a comment