Vlaming kickt af van DIESEL

De Vlaming koopt steeds minder dieselauto’s – nieuw of tweedehands. Dat is goed nieuws voor de luchtkwaliteit, al is er nog veel verbetering nodig. Vlaams financiënminister Annemie Turtelboom (Open Vld): ‘De tijd van koning diesel is voorbij. De vergroening zal alsmaar sneller gaan.’

Bron: De Morgen, maandag 15 februari 2016

Wie een diesel koopt moet daar sinds dit jaar meer taksen op betalen. Turtelboom heeft de belasting op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting aangepast aan de uitstoot. Diesel is zo duurder geworden en benzine goedkoper. Het verschil loopt snel op tot 300 euro.

De consument is hier heel gevoelig aan, zo blijkt. Er worden dit jaar veel minder diesels (37 procent van totaal) verkocht dan benzines (57 procent). Terwijl dat altijd omgekeerd was. Dieselmotoren waren jaar en dag het populairst. In 2015 vormden ze nog de helft van de totale verkoop.

“Dit zijn straffe cijfers”, reageert Mathias Bienstman, de beleidscoördinator van Bond Beter Leefmilieu (BBL). “Het toont dat de consument wel degelijk rekening wil houden met het milieu, zeker als het hem ook financieel iets oplevert. En dat garagisten mee zijn met het groene verhaal.”

De grote kritiek op Turtelboom was dat ze tweedehands- en leasingauto’s liet ontsnappen. Daar stijgen de taksen voor diesels minder of niet. Maar ook hier valt toch verandering te zien. Dit jaar is 56 procent van de nieuw ingeschreven tweedehandsauto’s een diesel. Vorig jaar was dat 64 procent.

“Alweer mooie vooruitgang”, vindt Bienstman. “Zeker omdat leasingwagens, die bijna allemaal diesels zijn, worden doorverkocht als tweedehands. Als niemand nog een dieselmotor wil kopen, zal dit op termijn ervoor zorgen dat er meer en meer leasingwagens op benzine bijkomen.”

Fijn stof

Ook de supergroene auto’s zitten in de lift. Vandaag is 5,7 procent van de nieuwe auto’s er een die op elektriciteit of aardgas rijdt. Vorig jaar was dat nog maar 2,9 procent. Wie een supergroene auto koopt, krijgt sinds dit jaar een bonus. Voor een stadswagen loopt die op tot 5.000 euro.

Is het rijk van koning diesel voorgoed uit? Turtelboom: “Dat denk ik wel. Je ziet duidelijk een shift, bij nieuwe en tweedehandsauto’s. De vergroening zal nu alleen maar sneller gaan. Ook al omdat we de infrastructuur verbeteren. Met meer laadpalen voor elektrische auto’s, bijvoorbeeld.”

Maar wat met de leasingauto’s? Daar gebeurt nog niets mee, want er is een akkoord nodig met de andere regio’s. Turtelboom: “De gesprekken lopen. Ik reken op Waalse minister-president Paul Magnette (PS). Als hij naar de kaart van het fijn stof in ons land kijkt, ziet hij het probleem toch ook.”

Ons land scoort, op Montenegro na, het slechtst van alle Europese landen op het vlak van luchtkwaliteit. Vooral fijn stof vormt een probleem. Specialisten zien in het verminderen van vervuilende dieselauto’s de oplossing. Fijn stof zorgt elk jaar voor 12.000 vroegtijdige overlijdens in België.

Volgens Traxio, de organisatie van de autodealers, heeft ook het dieselschandaal bij Volkswagen een impact op de verkoop. Klanten zijn milieubewuster gaan denken. Net zoals door de klimaattop in Parijs. Binnenkort komt er een lage-emissiezone in Antwerpen, waar oude diesels niet in mogen.

Wat nog meespeelt, is dat diesel duurder geworden is aan de pomp door de accijnsverhoging door de federale regering. Het traditionele prijsverschil tussen diesel en benzine is kleiner. Het idee dat een diesel op lange termijn goedkoper uitvalt, staat hierdoor onder druk.

Share on:

Leave a comment