Vlaming laat diesel los

De vergroening van het wagenpark zet zich door. De eerste 20 dagen van 2016 zijn in Vlaanderen 2.568 minder diesels ingeschreven dan in dezelfde periode vorig jaar, een daling van 41%. Het aantal elektrische auto’s verdubbelt, maar blijft erg beperkt.

Bron: Het Laatste Nieuws, vrijdag 22 januari 2016

De Vlaamse regering zette op 1 januari de verkeersfiscaliteit op scherp. Wie een nieuwe auto koopt, betaalt fors meer taksen als het om een vervuilende diesel gaat, minder als het om een zuinige benzine gaat en zelfs helemaal geen meer voor een elektrische wagen of één op aardgas. Sterker: je kan een premie tot 5.000 euro krijgen van de Vlaamse overheid of de aardgasfederatie. Op basis van de inschrijvingen tijdens de eerste 20 dagen van dit jaar concludeert Vlaams energieminister Annemie Turtelboom (Open Vld) dat de Vlaming echt aan het ‘ontdieselen’ slaat. Leasingwagens niet meegerekend, namen particulieren en bedrijven 3.679 diesels in gebruik. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er 6.247. Een daling van 41%.

Maar dat getal verdient nuance. Zo is ook het globale aantal inschrijvingen gedaald, met 15%. Automobielorganisatie Febiac vermoedt dat de nieuwe fiscaliteit veel Vlamingen ertoe heeft aangezet eind vorig jaar nog snel een diesel te kopen. Daarnaast blijft de leasingmarkt een echte dieselmarkt – maar die cijfers zijn nog niet vrijgegeven. Toch ziet Febiac wel degelijk een kentering. “Op het Autosalon is de interesse voor wagens op elektriciteit en aardgas echt heel groot.” Dat vertaalt zich ook in de inschrijvingscijfers, al gaat het nog altijd om bijzonder bescheiden aantallen: 38 in januari vorig jaar, 90 in januari dit jaar.

Vlaming koopt dubbel zoveel elektrische auto’s (maar dat blijven er heel weinig)

De belastingvrijstelling voor auto’s op elektriciteit en aardgas (CNG) verleidt de Vlaming. De verkoop stijgt exponentieel – al blijft het voorlopig om erg lage cijfers gaan, als je vergelijkt met diesel- of benzinewagens. “Maar de transitie is ingezet”, concludeert minister Annemie Turtelboom (Open Vld).

Bron: Het Laatste Nieuws, vrijdag 22 januari 2016

Leasingwagens niet meegerekend schreven particulieren en bedrijven de eerste 20 dagen van dit jaar al 15 auto’s op aardgas en 75 op elektriciteit in. Het lijkt niks, maar in dezelfde periode van 2015 waren het er respectievelijk 5 en 33. Samen is dat een verdubbeling. De sector reageert opgetogen. “De interesse op het autosalon is zeer groot”, aldus Didier Hendrickx van de Aardgasfederatie. “Al 150 mensen hebben een aanvraag voor een premie ingediend, vorig jaar waren er dat maar 50. Alle voorwaarden zijn vervuld om met CNG door te breken.” Dat is ook de Colruyt Groep niet ontgaan: dochteronderneming Dats24 kondigt aan dat het dit jaar 30 nieuwe CNG-stations in gebruik neemt.

Premies

Joost Kaesemans van automobielorganisatie Febiac ziet meerdere redenen voor de ontdieseling en vergroening van het wagenpark. “Het is een combinatie van een groeiend milieubewustzijn, een verbreding van het wagenaanbod, het VW-schandaal én de nieuwe Vlaamse verkeersfiscaliteit met groene premies. De Vlaamse regering lijkt dus haar doel te gaan bereiken, maar in aantallen blijft de verkoop van groene wagens uiteraard zeer beperkt. Er is dan ook nog een lange weg te gaan: betere batterijen, een grotere autonomie, meer laadpunten en aardgasstations, en lagere prijzen. Wie een gewone VW Golf wil kopen op elektriciteit, betaalt de prijs van een Golf GTI op benzine. Zolang die kloof er is, blijft het achterophinken tegenover diesel en benzine.” “Vandaar het belang van de Vlaamse premie voor elektrische wagens”, aldus nog Turtelboom. De premies gaan tot 5.000 euro voor een stadswagen en tot 2.500 euro voor een luxewagen. Meer info: www.energiesparen.be/ZEV. (DDW)

Share on:

Leave a comment