Blogs

8 K-Pop-artiesten die hun kleine bedrijven enorm maakten

K-Pop-fans kennen allemaal de ' Grote 3 ' bedrijven: SM-entertainment, YG-entertainment, en JYP-entertainment . Het is algemeen bekend dat elke groep van die bedrijven een voorsprong heeft bij het behalen van succes in vergelijking met groepen van kleinere bedrijven die moeite hebben om populariteit te verwerven. Er zijn echter altijd uitzonderingen. Deze acht K-popartiesten bewezen dat het feit dat je van een klein bedrijf komt niet betekent dat je niet kunt doorbreken.

Deze acht K-popartiesten debuteerden onder kleine gezelschappen en hielpen hun bureaus enorm te maken.


1. ONEINDIG - Woollim

Sinds de oprichting van Woollim Entertainment is het bedrijf afgeweken van de reguliere stijl. Hun eerste twee populaire artiesten, Epik High en Nell, verschilden van de opkomende K-pop idoolgroepen en werden bij hun debuut populair. Daarom zijn de meeste mensen verrast om te horen dat INFINITE, de allereerste jongensgroep van Woollim Entertainment, het financieel moeilijk had in hun vroege debuutdagen. INFINITE woonde in hun beginjaren onder hetzelfde dak als hun CEO, omdat hij al zijn geld in INFINITE had geïnvesteerd en de huur voor afzonderlijke accommodaties niet kon betalen.

De groep kon maar één oefenruimte gebruiken. Hoewel dit mensen ervan zou hebben weerhouden hun droom na te jagen, bleef INFINITE streven naar hun droom. Dankzij hun nauwkeurige en scherpe dans behaalde INFINITE doorbraaksucces met 'Be Mine'. Door het succes van INFINITE kon Woollim Entertainment meer idoolgroepen debuteren, zoals Lovelyz en Golden Child.

2. MAMAMOO - RBW

MAMAMOO, beschouwd als een van de machtigste K-pop meidengroepen van de derde generatie, is een andere groep die debuteerde in een klein bedrijf. Verrassend genoeg trok MAMAMOO, ondanks dat ze van een klein bedrijf kwamen, de aandacht vanwege hun sterke zang. Anderhalf jaar na hun debuut boekte MAMAMOO een doorbraak met 'You're The Best'. Sindsdien is elk nummer dat ze uitbrachten een hit! MAMAMOO wordt gecrediteerd voor het enorm stimuleren van de winst van RBW, en het is hun succes dat het bedrijf in staat was om een ​​andere groep, PURPLE KISS, te financieren en 70% van WM Entertainment te kopen.

3. VIXX - Kwallen

Voordat Jellyfish Entertainment debuteerde met VIXX, debuteerde Jellyfish Entertainment met beroemde zangers zoals Park Hyo Shin en Sung Si Kyung. Hoewel deze twee gewaardeerde figuren in de muziekindustrie zijn, was hun populariteit alleen niet genoeg om het bedrijf een boost te geven, en ze profiteerden niet zoals verwacht. Zodra ze echter met VIXX debuteerden, trok de mannelijke groep de aandacht met hun nummer 'Super Hero' en bleef hit na hit uitbrengen dankzij hun unieke concepten. VIXX hielp de reputatie en winst van Jellyfish Entertainment een boost te geven, waardoor ze een bekend bedrijf werden.

4. ZEVENTIEN - PLEDIS

Hoewel PLEDIS Entertainment ooit de thuisbasis was van After School en Hello Venus, weten fans dat het wanbeheer van de groepen door PLEDIS Entertainment ervoor heeft gezorgd dat ze aan populariteit verloren. SEVENTEEN wordt beschouwd als de redder van PLEDIS Entertainment. Als grote groep met dertien leden heeft SEVENTEEN talloze fans, zowel in Zuid-Korea als in het buitenland. De jongens zijn populair geworden vanwege hun charmes en hun gesynchroniseerde dansbewegingen. Nummers die zowel SEVENTEEN als PLEDIS Entertainment een boost hebben gegeven, zijn onder meer 'Don't Wanna Cry' en 'Left & Right'.

5. Chungha - KLEIN

Chungha werd voor het eerst aan het publiek voorgesteld als deelnemer aan 'Produce 101 Season 1,' waar haar uitstekende dansvaardigheden en stabiele zang haar een plek opleverden in de projectgroep I.O.I. Na de ontbinding van de meidengroep keerde Chungha terug naar haar bedrijf, MNH Entertainment, en debuteerde als solist. Als de eerste artiest van het bureau overtrof Chungha alle verwachtingen en is nu een solist op gelijke voet met HyunA en Sunmi. In slechts een jaar tijd bracht Chungha 'Roller Coaster' en 'Gotta Go' uit, twee nummers die haar en MNH Entertainment enorm hielpen. Dankzij Chungha's bijdragen aan MNH Entertainment kon het bedrijf een meidengroep debuteren, BVNDIT.

6. Park Jihoon - Maroo


Toen Park Jihoon verscheen in 'Produce 101 Seizoen 2', kreeg Park Jihoon aandacht voor zijn aegyo en iconische knipoog! Dat in combinatie met zijn dans- en zangkunsten leverde hem een ​​plek op in de projectgroep Wanna One. Na de ontbinding van de jongensgroep keerde Park Jihoon terug naar zijn label, Maroo Entertainment, en debuteerde als solist. Hoewel het bedrijf al eerder met jongens- en meidengroepen debuteerde, is Park Jihoon gemakkelijk hun beroemdste talent en wordt gecrediteerd voor het op de kaart zetten van het bedrijf.

7. GFRIEND - Bronmuziek

GFRIEND debuteerde onder Source Music in 2015. Destijds stond het bedrijf nog in de kinderschoenen en was het de eerste keer dat het bedrijf debuteerde met een groep. Om hen te helpen promoten, stuurde Source Music GFRIEND naar tal van verschillende shows en plande ze voor vele optredens om de populariteit van GFRIEND te vergroten en geld te verdienen voor comebacks. GFRIEND viel op door hun synchroondansen en hun pure imago. Met het nummer 'Rough' wist GFRIEND door te breken in de mainstream, waardoor ze een van de bekendste meidengroepen van de derde generatie werden.

8. BTS - Grote hit

Deze lijst zou onvolledig zijn zonder BTS, 's werelds grootste jongensgroep. Toen BTS in 2013 debuteerde onder Big Hit Entertainment, namen ze het op tegen grote namen als EXO, WINNER en GOT7. Ze werden oorspronkelijk afgedaan als een niet-populaire jongensgroep. De jongens bleven echter hard werken en hun unieke muzikale kleur behouden, en al snel begonnen ze erkenning te krijgen in 2015 met 'I NEED U.' De jongens maakten ook gebruik van sociale media en ontwikkelden een sterke internationale fanbase.

Sindsdien gaat het goed met BTS. Van genomineerd voor een Melon Music Award tot een Grammy Award, BTS zijn wereldwijde supersterren. Dankzij hun bijdragen groeide Big Hit Entertainment uit tot een van de grootste entertainmentbedrijven van Zuid-Korea. Met de hulp van BTS kocht Big Hit Entertainment PLEDIS Entertainment, Source Music en KOZ Entertainment als dochterondernemingen. Samen met CJ E&M hebben ze ook Belift Lab opgericht. Ze zijn de reden dat Big Hit de kans kreeg om naar de beurs te gaan en het bedrijf hielp een grotere marktkapitalisatie te krijgen dan SM, YG en JYP samen.

Big Hit Entertainment is sindsdien omgedoopt tot HYBE Corporation en is sindsdien uitgebreid met video-inhoud, IP, leren, games, sociale netwerken en merchandise naast muziek.