Nieuws

Bezorgdheid over kindermishandeling geuit over geld verdienende YouTubers voor kinderen

www.koreaherald.com


Door Choi Ji-won


De ouders van een YouTuber-kind, die genoeg geld had verzameld om een ​​gebouw van 9,5 miljard won ($ 8,06 miljoen) te kopen, krijgen kritiek van het publiek in verband met in het verleden geuite bezorgdheid over kindermisbruik.


De populairste YouTuber van Zuid-Korea, Boram, kreeg veel aandacht van het publiek nadat de Maeil Business-krant dinsdag meldde dat Boram Company - het familiebedrijf dat twee YouTube-kanalen exploiteert met het 6-jarige meisje - onlangs een gebouw had gekocht in een van Seoul's rijkste gebieden.


(Schermopname van Boram Tube ToysReview YouTube-video)


De twee kanalen -- Boram Tube ToysReview en Boram Tube Vlog -- hebben het grootste aantal abonnees en verdienen de meeste marketinginkomsten van de Zuid-Koreaanse YouTube-kanalen, volgens de YouTube-analysewebsite Social Blade.

Temidden van toenemende publieke aandacht op de jonge YouTuber, komen eerdere beschuldigingen dat Boram door haar ouders is misbruikt weer in de schijnwerpers.

In september 2017 bracht de plaatselijke afdeling van Save The Children de kwestie voor de rechtbank en diende een aanklacht in tegen de voogden van Boram. De liefdadigheidsinstelling beschuldigde de voogden van de kind-YouTuber van het behalen van financiële winst door de kinderen in situaties te brengen die hen in geestelijke nood zouden kunnen brengen en het verspreiden van de beelden onder het publiek, met een negatieve invloed op minderjarige kijkers die de clips bekijken.

De video's in kwestie bevatten video's waarin de 6-jarige te zien is die geld steelt uit de portemonnee van haar vader, haar favoriete pop beschadigt en doet alsof ze zwanger is en aan het bevallen is. Na de publieke verontwaardiging hebben de ouders hun excuses aangeboden aan het publiek en de clips privé gemaakt.

De familierechtbank van Seoul handhaafde de beschuldigingen van de liefdadigheidsinstelling en beval de ouders van Boram te beschermen.


(Schermopname van Ttua Ttuji TV YouTube-video)


Ondertussen nemen de zorgen over kinderen die schitteren in commerciële videoplatforms toe, en er worden stemmen opgeworpen die om strengere regels voor dergelijke kanalen vragen.

Volgens de gegevens van Social Blade, waren er bij de top 15 van verdieners van Zuid-Koreaanse YouTube-kanalen 10 - inclusief die van Boram - ofwel kinderen of waren gericht op jonge kijkers.

Vorige maand nog kwam een ​​ander populair YouTube-kanaal voor kinderen, Ttua Ttuji TV, met tweelingmeisjes, ook onder vuur te liggen nadat ze een video hadden gedeeld van de twee meisjes die een gigantische octopus aten. In de video leken de kinderen moeite te hebben met het kauwen van de octopus, terwijl ze de hele video fronsen en kreunen.

Door Choi Ji-won (jwc@heraldcorp.com)