Blogs

[Album en MV Review] Dromenvanger - 'Dystopia: The Tree of Language'

DREAM CATCHER – 'DYSTOPIE: DE BOOM VAN DE TAAL'


Tracklijst:


1. Intro

2. Schreeuw *Titel

3. Spanning

4. Rode zon

5. Zwart of wit

6. Jazzbar

7. SAHARA

8. In De Bevroren

9. Dageraad

10. Volle maan

11. Over de hemel

12. Overig

13. Schreeuw (Inst.)

14. Paradijs ( SIYEON )

Deelnemen aan de overvloed aan bands die hun allereerste volledige albums uitbrengen is Dromenvanger met ' Dystopie: de boom van de taal .' Dit album heeft maar liefst 14 tracks, waaronder het titelnummer ' Schreeuw ' en Siyeon 's enkele single' paradijs .'

' Intro ' is een zeer dramatisch nummer. Het heeft een snaarsectie (waarschijnlijk gesynthetiseerd) over een beat. Het heeft een vleugje dreiging en onheil, zoals de meeste van hun deuntjes. Het is behoorlijk effectief in het bepalen van de stemming. Hun titelnummer is ' Schreeuw, ' vreemd genoeg draaien ze de gitaren veel terug in deze. Waar ze het meest prominent naar voren komen, is in het refrein. Samen met een koor dat de titel herhaalt en er een gotisch gevoel aan toevoegt. ' Spanning ' is veel meer gitaargericht dan ' Schreeuw .' Het lijkt veel op hun eerdere werk, maar niet slaafs. Het refrein is bijvoorbeeld minder repetitief dan normaal en vleziger.

Onheilspellend beginnend, ' Rode zon ' heeft meer harmonische, klokachtige akkoorden. De vocalen in het refrein zijn hoog en zoet, maar de achtergrondtrack van de muziekdoos maakt het gewoon griezelig, en dat is maar goed ook. Ik zal elke dag de griezelige dromenvanger over zoet nemen. ' Zwart of wit ' is meer een rechttoe rechtaan rocknummer. Het is iets moois, met alle attitude en scherpe zang waaraan we gewend zijn geraakt als het om deze band gaat. ' Jazzbar ' klinkt heel erg als iets dat je hoort in ... nou ja ... een moderne jazzbar. Je hebt de piano, de beats in R&B-stijl en verleidelijke zang. Het is best goed gedaan, zelfs als het voelt alsof ze zich inspannen Mamamoo 's grondgebied.

' SAHARA ' heeft een vaag Midden-Oosterse stijl. Daar doet het me tenminste aan denken, maar het is niet te in your face. Ik vind het leuk hoe het zich opbouwt naar het refrein en dan een epische drop net ervoor heeft. Het geweldige ' In De Bevroren ' klinkt als een mythische sage, ook al is het Engels in de titel een beetje verkeerd. Zelfs de muziek suggereert een reis naar het onbekende, dus ze hebben dit op meesterlijke wijze gearrangeerd. ' aanbreken van de dag ' is meer een popsong dan zijn neven op de LP. Het heeft hier veel R&B-invloeden, je krijgt ook een heel goed idee van hoe mooi ze kunnen klinken. ik hou van hoe ' Volle maan ' heeft deze donkere en gevaarlijke intro. Dit klinkt heel erg als een Dromenvanger liedje. Daar is niets mis mee, maar het klinkt een beetje te bekend, bijna alsof ze zichzelf kopiëren. En de kopie is nooit zo goed als het origineel.

' Over de hemel ' is het nummer waar ze zichzelf verlossen. Het klinkt zoals het hoort, maar het heeft iets meer hart en ziel. ' Ander ' klinkt bijna alsof het achterstevoren is opgenomen, althans in het begin. Ik vind het leuk hoe er een subtiele fout in het stuk zit. Het laat je onrustig, zelfs nadat het album is afgelopen. ' paradijs ' is Siyeon 's solotrack, opgenomen op dit album om er meer aandacht voor te vragen. Het is een powerballad met haar mooie zang. Het refrein heeft een harder randje. Het maakt het nog steeds geen slecht nummer. En het is hier niet echt mis.

Dus ondanks al deze nummers is er weinig opvulling. Elk nummer is zo'n beetje klassiek Dromenvanger op de een of andere manier. Hoewel er enkele afwijkingen van de formule zijn, hebben ze deze nog steeds gedood. En ze gingen niet te ver afgedwaald, behalve ' aanbreken van de dag .' Maar dat is zo'n mooi nummer dat ik ze dat kan vergeven. Dit is dus een behoorlijk solide album. Veel serieuze bops hier. Ik zat te wachten op dit album, en het wachten was het waard.

MV BEOORDELING

De MV begint met onheilspellende woorden: ' Op een dag kwam er plotseling geen licht. Mensen vergaten hoe ze goede dingen moesten zeggen.'

En we belanden in ieder geval voor een deel in een besneeuwd wonderland. Daar zien we dat tenminste één van de meisjes magische krachten heeft. Haar handen en onderarmen gloeien helder. Het heeft blijkbaar ook iets te maken met de holte van een boom. Maar dan zijn er trips door wormgaten, Gahyeon in een masker, SuA met een zwaard en andere geassorteerde waanzin.

Ik weet niet zeker wat dit er mee te maken heeft. Ik weet zeker dat er ergens een complot is, maar het is verloren gegaan. Of in ieder geval was het mij ontgaan. Ik moet wel zeggen dat de manier waarop ze het doen buitengewoon stijlvol is. Drijvende sneeuw maakt plaats voor gloeiende sintels en de achtergronden veranderen terwijl ze dansen. Een ding over Dream Catcher is dat ze geweldige visuals geven.

Dat is één ding dat ik er echt over kan zeggen. Het was niet saai. Sterker nog, het was intrigerend. Het hield mijn ogen aan het scherm gekluisterd, me afvragend wat er nu zou gebeuren. Als je bekend bent met Dream Catcher-video's, laten ze meestal het ene nachtmerriescenario na het andere zien. Dit had elementen van onzekerheid in zich, zoals de donkere, schaduwrijke bomen op de achtergrond; zwevende, gloeiende harten van kristal die plotseling uiteenspatten; trippy kosmische achtergronden; asteroïden die in de richting van de aarde schieten. Ik weet niet zeker hoeveel van een nachtmerriescenario dit zou zijn, behalve de gigantische rotsen die uit de ruimte razen.

In veel opzichten was het een verrassing die overging in nieuwe verrassingen. Dat is waarschijnlijk waarom ik het zo leuk vond. Ik kon niet raden wat er zou komen.

Scoren


MV-relevantie ...........9

MV-productie ..........9

MV-concept ..............9

MV-SCORE: 9.0

Albumproductie .....9

Albumconcept .........9

Tracklisting ...............9

ALBUMSCORE: 9.0

ALGEMEEN ................9.0