Blogs

Een eerlijke recensie van Netflix' 'Squid Game'

Het afgelopen weekend, op 17 september 2021, Netflix bracht zijn langverwachte originele serie uit' Inktvis spel. ' Met in de hoofdrol absolute pareltjes van de Koreaanse acteerindustrie,Lee Jung Jaeen Park HaeSoo , zet 'Squid Game' een dodelijk uitgangspunt neer dat draait om kinderspelletjes en menselijke wanhoop. Hier is mijn eerlijke recensie van de serie op ieders volglijst.

[Spoilers vooruit!]

[C/W inhoudswaarschuwing: dood, zelfmoord.]

De overkoepelende concepten van 'Squid Game' zijn meteen niet nieuw. De rijken en machtigen maken pionnen van de armen voor hun perverse genot in een spel van leven en meestal dood. We hebben vergelijkbare thema's gezien in westerse verhalen zoals 'The Hunger Games' en 'Maze Runner', evenals oosterse zoals 'Alice in Borderland', 'Battle Royale' en 'Kaiji'. Wat 'Squid Game' echter onderscheidt, is: Zij hebben .

Om het verder uit te leggen, citeer ik een citaat van Suh Nam Dong, een Minjung-theoloog die beschrijft Zij hebben net zo Een gevoel van onopgeloste wrok tegen geleden onrecht, een gevoel van hulpeloosheid vanwege de overweldigende kansen tegen iemand, een gevoel van acute pijn in de ingewanden en ingewanden, waardoor het hele lichaam kronkelt en kronkelt, en een hardnekkige drang om wraak te nemen en naar rechts te gaan. het verkeerde - al deze gecombineerd. Dit is een inherent Koreaans gevoel, geboren uit de gedeelde ervaringen van duizenden die leden onder de Japanse bezetting van Korea. Zeggen Zij hebben is eenvoudig wrok en verdriet, maar zou een slechte dienst zijn voor de diepte van het collectieve bewustzijn van de natie en ontelbare andere interpretaties ervan. Terwijl sommigen het associëren met woede, brengen anderen het in verband met hoop. Zij hebben is een gevoel waar niets/niemand inbreuk op kan maken, en het is dit gevoel dat de basis vormt van het 'Squid Game'.

Als kijkers zonder duidelijk begrip van dergelijke gevoeligheden (tenzij je Koreaans bent natuurlijk), neemt 'Squid Game' ons mee op een ongelooflijke reis om ons een kijkje in de echte wereld te geven door de mistige lens van een zeer onwerkelijk, onverklaarbare omstandigheden. Dat wil echter niet zeggen dat het verhaal van 'Squid Game' niet overal waar is. Het zeer menselijke melodrama in het midden van de plot had niet meer alomtegenwoordig kunnen zijn. Met enorm aangename (zij het beangstigende) cameo's vanGong YooenLee Byung Hun,,Squid Game' is een onnavolgbaar meesterwerk, maar het valt moeilijk te ontkennen dat het een beetje te ver gaat met zijn eigen bewering en bijna de plank mis slaat.

De verwoestend gruwelijke situatie waarin onze personages terechtkomen als ze toegeven aan hun wanhoop om financiële verbetering, voelt oneerlijk en onmenselijk. Ze hebben niets te verliezen in de wereld en zijn te vervuld van wrok om een ​​duidelijk levensgevoel te hebben. Wanneer ze echter opnieuw in dezelfde ring springen, blijkbaar uit eigen wil, is een natuurlijke reactie om sympathie in te trekken. Maar dat duurt niet lang als we achter de schermen worden meegenomen. We zijn gemaakt om de wreedheid van de wereld gelijk te stellen aan de dodelijke val van het 'Spel', waarmee opnieuw de zelfmoordmissie van honderden 'spelers' wordt gerechtvaardigd. We kunnen niet anders dan de spelers steunen, vooral onze hoofdpersonages, omdat we ze beter kennen.

Seong Gi Hun (Lee Jung Jae) is een vader en een zoon die beide relaties nauwelijks vasthouden. Cho Sang Woo (Park Hae Soo) heeft al zijn eigen geld, dat van zijn bedrijf en dat van zijn moeder verloren, ondanks een goede start van zijn leven. Nu heeft hij schuldeisers en de politie op hem af, wachtend om hem in de buitenwereld op te sporen. Voor Sang Woo is het spel niet alleen zijn laatste hoop; het is ook beschutting.

Kang Sae Byeok ( Jung Ho Yeon ) is een Noord-Koreaanse overloper die onvoorstelbaar veel geld nodig heeft om haar moeder veilig vanuit Noord-Korea naar Zuid-Korea te kunnen brengen en haar broertje een goed leven te geven. Met zulke tragische verhalen die hun ruggengraat vormen, klinkt een overlevingsspel niet half slecht voor hen.

Meer dan 6 kinderspellen wedden 456 spelers hun leven in de hoop op een nieuwe start, die al snel omslaat in moorddadige bedoelingen, nogal voorspelbaar. De games die ze moeten spelen zijn zorgvuldig gekozen en briljant getransformeerd. De eerste vijf afleveringen vloeien prachtig voort, bijna als een roman. Je adem stokt en je knippert amper met je ogen terwijl je bidt dat je favoriete personages het halen. Met hoge verwachtingen verwacht je dat de spelers een manier vinden om het spel te verslaan. Dat gebeurt echter nooit, en in de tweede helft begint de serie een beetje te lang te voelen. Het geweld en het bloed gaan door zonder dat er een manier is om de zaken om te draaien.

Zelfs een undercover politieagent, Hwang Jun Ho, speelde onvergelijkbaar door Wi Ha Joon , lijkt bijna niets te kunnen doen om de massamoord te stoppen waarvoor deze spelers zich hebben aangemeld. We zijn er nooit achter gekomen wat de walgelijke VIP tegen Jun Ho heeft gezegd of dat hij de informatie zelfs maar naar de relevante autoriteiten heeft kunnen sturen. Toegegeven, hij kon in de eerste plaats niet veel doen, vanaf een eiland in het midden van nergens, zonder de dood te riskeren. Hij had geen duidelijke plannen en geen back-up in geval van nood. Hij laat zijn team niet eens weten dat ze hem moeten zoeken voor het geval hij te lang weg is. In plaats daarvan wordt hij alleen gedreven door zijn broederlijke aantrekkingskracht, en het is niet zo'n verrassing als we later ontdekken dat zijn broer eigenlijk altijd de Front Man was.

Niet alleen wordt Jun Ho neergeschoten door zijn eigen broer aan de rand van een klif, maar we blijven ook hangen zonder een greintje uitleg. Het is begrijpelijk dat dit zich opbouwt naar het uiteindelijke tweede seizoen, maar het neemt de deugd van het eerste seizoen weg, dat op zichzelf had moeten kunnen staan ​​zonder al te veel vragen onbeantwoord te laten of, erger nog, vreselijk beantwoord. De onthulling dat de oude man Oh Il Nam (Oh Young Soo) het psychopathische brein is achter wat in wezen een genocide is, is bijvoorbeeld nogal onbevredigend. Het dient alleen als een plotapparaat om de schokwaarde te verhogen. Zijn redenering is niet impactvol genoeg, maar belangrijker nog, het maakt het spel een beetje te veel goedkoper. Hij pleit voor 'een eerlijke wereld' en toch, wetende dat hij niet zou worden gedood, laat hij Seong Gi Hun winnen, zelfs als hij duidelijk zou hebben verloren.

Ondanks het overlijden van de oude man moet het spel doorgaan. Dus, wie maakt de regels nu de poppenspeler er niet meer is? Neemt Seong Gi Hun de juiste beslissing wanneer hij ervoor kiest om weer naar binnen te gaan en het spel bloot te leggen? Hij had dit standpunt de tweede keer om zichzelf kunnen innemen, want hij leert duidelijk niet veel van het doorlopen van alle 6 games die hij niet kende na de eerste zelf. Zijn handen zijn net zo bevlekt met bloed als die van iemand anders. Zal hij door zijn deelname aan alweer een bloedbad echt een oplossing kunnen bedenken om dit alles voorgoed te beëindigen? Het zou trouwens veel effectiever zijn om in deze tijd van buitenaf te werken in plaats van andersom, zeker met medeweten van de man achter het gordijn. Bovendien komen we er nooit achter waarom Hwang In Ho de frontman is en waarom het van vitaal belang was dat we wisten dat hij de winnaar was van een eerdere game. Het zou natuurlijk impliceren dat winnaars de positie van de Front Man moeten aannemen en vastzitten in deze lus, maar aangezien dat niet het geval lijkt te zijn, moet er een donkerder mysterie achter de Front Man blijven hangen.

De serie doet weinig recht aan de ongelooflijke karakters die het in de eerste helft voorafgaat, en het is jammer dat het hele eerste seizoen gewoon zal fungeren als een opstelling voor het tweede seizoen. Hoe dan ook, 'Squid Game' is ingenieus geschreven en feilloos naar onze schermen gebracht door enkele van de meest fenomenale acteurs in de Koreaanse entertainmentindustrie. Er zijn geen woorden genoeg om het meesterschap van Lee Jung Jae en Park Hae Soo te beschrijven. Bovendien is 'Squid Game' het acteerdebuut van model Jung Ho Yeon, maar haar vertolking is net zo verfijnd als die van een ervaren acteur. Wi Ha Joon bezorgde me kippenvel met zijn karakter, en de manier waarop hij elk element van hetzelfde uitvoerde was op zijn zachtst gezegd opmerkelijk. Wetende dat hij niet in een vitaal orgaan is geschoten, hoop ik wanhopig dat hij terugkeert voor het tweede seizoen. Uiteindelijk had er geen passender cast voor deze serie kunnen zijn, en we kunnen niet wachten om te zien hoe het tweede seizoen ons de conclusie zal brengen waar we op moeten wachten.