Blogs

EXCLUSIEF [INTERVIEW] BTS 'Butter'-songwriters Alex Bilo en Jenna Andrews pakken de anatomie van het nummer uit

BTS' hit ' Boter ' heeft de hitlijsten in landen over de hele wereld veroverd. Het nummer zelf is in de harten van velen over de hele wereld geworteld en is sindsdien een enorme bron van hoop geweest voor degenen die worstelen met de COVID-19-pandemie. Dat ' Boter ' heeft een tijdje gemarineerd met luisteraars, we vragen ons af - hoe deed ' Boter ' tot wasdom komen in een tijd waarin we het het hardst nodig hadden? Keu Jenna Andrews en Alex Bilo . Met credits voor nummers als BTS ' Dynamiet ' Naast andere hits omarmen deze twee songwriters de anatomie van het nummer om unieke singles te creëren die resoneren met een wereldwijd publiek. allkpop de kans gehad om met deze twee ultragetalenteerde' Boter ' songwriters over hun bijdrage aan de hitsingle, hun processen als songwriter, hoe ' Boter ' is ontstaan, en nog veel meer. Bekijk het interview hieronder:

allkpop: We hebben Jenna Andrews en Alex Bilo hier vandaag bij ons. Bedankt dat je de tijd hebt genomen om met ons te praten hier bij annemieturtelboom! Allereerst gefeliciteerd met je enorme nummer 1 hit, 'Butter'! Voor degenen die je nog niet kennen, stel jezelf voor!

Jenna: Hallo mijn naam is Jenna Andrews . Ik denk graag dat ik veel hoeden draag, maar in wezen ben ik een songwriter en vocale producer. Bedankt dat we langs mochten komen!

Alex: Hallo, ik ben Alex! Ik ben een producer, songwriter en BTS ARMY-lid! Zo opgewonden om hier te zijn, bedankt dat je me hebt!

allkpop: We horen graag wat meer over je achtergrond als songwriters. Vertel ons hoe je bent begonnen met het schrijven van liedjes en een aantal opmerkelijke projecten waaraan je hebt gewerkt die fans misschien herkennen!

Jenna: ik ben opgegroeid in Calgary , een kosmopolitische stad in Alberta , Canada . Het is een grote stad met de sfeer van een kleine stad. Ik ben persoonlijk opgegroeid in de buitenwijken rond de stad. Ik begon met muziek spelen op de jonge leeftijd van 6, waar ik mezelf piano begon te leren. Mijn ouders herkenden mijn vooruitgang en connectie met muziek, dus begonnen ze me verschillende lessen te geven. Ik zou vanaf dat moment zang-, dans- en acteerlessen nemen. Uiteindelijk bleef ik vooruitgang boeken en belandde ik in toneelshows met de cast van Sesam Straat en toerde door de VS in een groep voor uitvoerende kunsten; dit alles terwijl ze zich blijven ontwikkelen als muzikant en vocalist door een klassieke opleiding te volgen. Terugkijkend hebben mijn ouders in wezen hun hele leven aan mij en mijn muziek gewijd. Ze hadden weinig tot geen sociaal leven en zouden me naar al mijn lessen en optredens blijven brengen die me uiteindelijk hebben gebracht waar ik nu ben. Daarvoor ben ik je eeuwig dankbaar. Nu, als fulltime schrijver en producer, heb ik het genoegen gehad om samen te werken met een heleboel andere creatievelingen zoals Mannetjeseend , Tori Kelly , Jessie J , Noach Cyrus , Max Martin , diploma , en nog veel meer. Enkele van de meer recente projecten en platen waar ik echt trots op ben zijn ' alleen ' door Bene en ' Hartverscheurend volkslied ' door Klein Mengen , David Guetta , en Galantis . Ik schreef ook op de eerste single voor de nieuwe My Little Pony-film en schreef ook een nummer met Jennifer Lopez voor de aankomende film' Trouw met mij .'


Alex: Ik begon mijn carrière na mijn afstuderen in 2007. Ik werkte in een studio in NYC als een stafproducent en een dagelijkse beheerder die een klein indie-label runt. Het is eigenlijk de studio die ik heb ontmoet Jenna Bij. Jarenlang heb ik mezelf niet echt als een songwriter beschouwd omdat ik alleen maar aan het produceren was. Toen de sessies steeds gevarieerder begonnen te worden qua genre, merkte ik dat ik bijdroeg aan teksten en ideeën. Voordat ik het wist, was ik de liedjes aan het schrijven. Het komt echter zelden voor dat ik alleen als songwriter op een nummer sta. ' Boter ' was het eerste nummer waar ik helemaal niets met de productie of demoproductie te maken had. Ik was daar strikt als tekstschrijver.




allkpop: Laten we het even hebben over het werk dat je afzonderlijk hebt gedaan. Jenna, je zang produceerde de Engelse hit van BTS, 'Dynamite', en je schreef en produceerde 'Permission to Dance' samen met Steve Mac en Ed Sheeran. Kun je iets vertellen over het schrijfproces en hoe het productieproces precies werkte voor deze geschiedenismakende nummers?

Jenna: Vanwege COVID was het proces een beetje lastig. Hoewel moeilijk, was het op zijn zachtst gezegd nog steeds erg interessant. Niet ongelijk aan ' Boter ,' veel heen en weer vond plaats op WhatsApp . Ik zou in principe songteksten, melodieën en andere ideeën sturen naar Ed (Sheeran) , Steve Mac , en de leden van BTS . Toen de ideeën eenmaal begonnen te stollen, gingen we op dezelfde manier verder met de zang; ofwel blijven WhatsApp of onze gedachten aan elkaar doorgeven via e-mail. Ook al was het een heel vreemde manier van werken, we hebben het voor elkaar gekregen via ons kleine netwerk door onze aantekeningen heen en weer te geven, en het bleek uiteindelijk perfect te zijn.

allkpop: Schakelen, Alex, je hebt geschreven en geproduceerd voor artiesten als BTS, Lil Wayne, Keith Urban, Gavin DeGraw, Two Feet en nog veel meer. Hoe verschilde het werken met BTS van het werken met andere artiesten? Voelde je meer druk of uitdaging?

Alex: Het was op alle mogelijke manieren anders. We deden alles op Zoom maskers dragen. Hun werktijd was 5 uur 's ochtends voor ons. Er zijn 7 artiesten die vertegenwoordigd moeten zijn, niet slechts 1. Alles wat ze doen, behalve een enorm succes, wordt gewoon op het hoogste niveau uitgevoerd. Elk woord moet perfect zijn. Hun label en organisatie worden buitengewoon goed gerund. Ik zie ze graag als een zeer goed geoliede machine. In de VS is dat niet altijd het geval. Wanneer BTS en iedereen aan het werk BTS zegt dat ze iets op een bepaald moment gaan doen, ze doen dat ding op dat moment zonder fouten. Ik bedoel, het was gewoon een veel hogere inzet op elke denkbare manier, maar op een mooie manier. Dat gezegd hebbende, ik gedij op dat soort druk. Het was erg leuk en ik ben dankbaar dat ik een aantal briljante medewerkers heb gehad om het mee te delen.

allkpop: Hoe verliep het samenwerkingsproces in het tijdperk van Zoom-vergaderingen en e-mails? Tegen welke moeilijkheden liep je aan?

Jenna: Grappig genoeg was het creëren door de pandemie eigenlijk heel productief en helend voor mij, vooral in het begin. Hoewel alles overging op Zoom , Ik was in staat om een ​​aantal zeer sterke relaties op te bouwen met collega-creatievelingen tijdens deze gekke tijden die we allemaal delen als mensen. Ik weet dat veel mensen worstelden met de overstap naar 'schrijven op afstand'. echter, de Zoom het proces klikte echt voor mij, waarschijnlijk omdat ik daardoor aan meer dingen kon werken omdat ik de hele dag in mijn huis zat. Daarvoor merkte ik dat ik mezelf aan het uitrekken was met al het reizen en de logistiek die gepaard gaan met persoonlijk werken. Net zo Alex gezegd, het werd voor mij een beetje een levensstijl, en er waren zeker veel dagen met weinig tot geen slaap. Het was het uiteindelijk allemaal waard!

Alex: De tijdsverandering was zeker een uitdaging, maar ik neem mijn petje af voor Jenna . Zij was echt degene die opbleef en wachtte op 'live' reacties. Ik denk dat de meeste mensen in deze situatie hun werk zouden hebben gedaan, het zouden hebben ge-e-maild, en dan zouden gaan slapen, wakker worden met reacties van het team in Korea . Functioneert in principe altijd een dag voor of achter elkaar. Dat is wat ik vaker deed dan niet. Niet Jenna , we zouden tijdens de lunch aan iets anders gaan werken, tot het avondeten. Begin weer om 8 uur, werk door BTS de hele nacht door, en zelfs als we om middernacht of 2 uur 's nachts klaar waren, zou ze tot zonsopgang opblijven om de dingen live te bespreken. Ik denk dat er 6 weken waren waarin ze niet elke dag voor 9 uur naar bed ging. Dat kan ik niet, ik heb mijn schoonheidsrust nodig.

allkpop: Het nummer waar jullie samen aan hebben gewerkt is BTS 'Butter'. We horen graag meer over het proces van het maken van dat nummer en wie waar een rol speelde. Ben je zelf betrokken geraakt bij BTS of heb je samengewerkt met hun eigen productieteam?

Jenna: Helemaal mee eens Alex , het was door en door samenwerken. Om een ​​beetje inzicht te krijgen in het proces zelf, hebben we een aantal trial-and-error-sessies gehouden, ongeveer 50, zou ik zeggen. We bleven duwen en duwen tot op een avond waar Ron Perry zeiden dat ze op zoek waren naar iets dat leek op Michael Jackson's ' Zacht crimineel .' Het eerste wat in me opkwam was ' S mooth als Butter, als een criminele undercover .' Het kwam volledig uit instinct, iets aan die suggestie bracht het idee naar voren. Zo gaat dat met songwriters, je krijgt wel eens ideeën en weet niet waar ze vandaan komen. Het is gewoon een natuurlijk gevoel, misschien zelfs een instinct, of een geschenk van het universum. Vanaf dat moment wisten we dat we iets heel bijzonders hadden. De volgende vraag was hoe we dit speciaal maken voor de BTS jongens? We dachten allemaal dat de verwijzingen naar de jaren 90 in sommige teksten erg leuk waren, dus we zagen er te oud uit Bewaker liedjes, we stuiterden op andere Michael Jackson gerelateerde thema's ook, we wilden er gewoon heel veel plezier mee hebben. Het proces kostte in totaal een paar maanden van heen en weer gaan op al onze verschillende ideeën om de stukken te vinden die het beste passen. We moesten er natuurlijk ook voor zorgen dat de jongens in BTS vonden het geweldig omdat we wilden dat alle betrokkenen evenveel van het circuit zouden houden. RM was een enorme bijdrage aan veel van het schrijven, het was zijn idee om de rapsectie aan het einde toe te voegen en die beslissing in mijn gedachten maakte het nummer compleet, de kers op de taart.

Alex: We hadden allemaal verschillende rollen, maar het was over de hele linie buitengewoon collaboratief. We waren niet alleen opgefokt in termen van veilig zijn in een pandemie, we waren ook creatief opgedoken. Dit was maandenlang de focus van ons leven. Stephen Kirko , Beroven Grimaldi, en Ron Perry produceerde de track terwijl BTS , Jenna , mezelf en de drie producers werkten aan teksten en melodie. BTS's label was ook zo behulpzaam, het hele team was er echt om ervoor te zorgen dat dit er zo goed mogelijk uitkwam. Ik kan niet genoeg benadrukken hoeveel teaminspanning dit over de hele linie was.



allkpop: Wat was het gemakkelijkste en moeilijkste aan het schrijven van 'Butter'? Vertel ons een paar anekdotes (goed of slecht!) over het creatieproces.

Jenna: Afgezien van de voor de hand liggende angst rond de pandemie als: Alex genoemd, het moeilijkste was waarschijnlijk om in zulke verschillende tijdzones te werken. Hoewel we langzaamaan gewend raakten aan het schema waar we aan werkten, waren er toch veel slapeloze nachten wat nooit gemakkelijk is. Maar het was het waard, nadat alles was gezegd en gedaan. Het gemakkelijkste was om samen te werken met het team dat we hadden, zowel hier in de VS als in het buitenland. Iedereen was creatief zo ​​goed in elkaar grijpend en ik zou het team dat we hadden voor niets willen ruilen. Ze maakten alles een stuk makkelijker.


Alex: 15 uur per dag een masker dragen. Bang zijn voor de wereld. Bang zijn om in te wonen NYC , niet naar buiten kunnen omdat het 15 graden is en overal dicht is vanwege COVID . Het was een ongelooflijk rare tijd. Vervuld worden in een pandemie. Bovendien was popmuziek al in een fase (pre- COVID en tijdens COVID ) van zoveel trieste liedjes, emo-pop, enz. Dit is slechts mijn mening, maar de toestand van de wereld was en is nog steeds triest, en de toestand van de muziek was en is nog steeds een beetje triest. Voor mij was het echt veel om in de winter in een pandemie te verwerken. Dus stel je dat soort donkere wolk voor, en dan precies in het midden ervan gaan we,' GLAD ALS BOTER ' met het volume op 100%. Ik bedoel, ik ben dankbaar dat ik met de beste band op aarde heb mogen werken, maar ik ben het meest dankbaar dat ik een moeilijke tijd heb mogen besteden aan het maken van vrolijke muziek.



allkpop : Nou, gefeliciteerd met het maken van zo'n enorme wereldwijde hit! We zijn dankbaar voor je harde werk en hopen nog veel meer te zien. Zijn er projecten in de K-Pop-sfeer waarvan we kunnen verwachten dat uw naam erop wordt vermeld?

Jenna: Ik waardeer de lieve woorden enorm! Hoewel ik niets in het bijzonder kan verklappen, kan ik je verzekeren dat ik altijd met nieuwe projecten bezig ben, dus we zullen het maar afwachten haha.


Alex: Misschien, knipoog.

allkpop: We weten dat jullie twee in een panel zullen spreken tijdens het komende evenement voor muziekmakers, ASCAP Experience. Wat is de toekomst voor Jenna en Alex?

Jenna: Meer sessies, meer muziek, meer magie!


Alex: We rennen naar kantoor. Bilowitz/Andrews 2024, 'Zo liberaal dat het pijn doet.' Grapje. Meer liedjes, meer plezier.

a llkpop: We kijken ernaar uit om je de 'Anatomy of a Song' te zien bespreken in je komende ASCAP-panel en namens AKP nogmaals bedankt voor het informatieve insider-interview! Veel succes voor jullie allebei, en ik hoop dat jullie twee in de nabije toekomst meer nummers tot bloei zullen brengen.

Jenna: Nogmaals bedankt! Dit was echt leuk!


Alex: Bedankt!


Wil je meer weten over songwriting en het proces erachter? RSVP om te zien hoe Jenna en Alex spreken op de ' Anatomie van een lied ' bij de ASCAP Experience at
https://ascapexperience.com/rsvp