Blogs

De lelijke kant van K-popcultuur: moderne stalkers



Er zijn veel verschillende soorten variaties als we denken aan Idol Culture. Er zijn gezonde hechtingen en minder gezonde hechtingen. Fan zijn is zo'n gezond gevoel. Je wordt niet alleen geïnspireerd door je artiesten, ze verlichten echt je leven en kunnen je een gelukkiger persoon maken. Om hen te ondersteunen, koop je albums, stream je MV's, woon je concerten bij en meet & greets. Dit is allemaal geweldig en toont echt de liefde en het respect dat je voor je artiesten hebt. Maar voor anderen brengen deze zogenaamde fans hun 'liefde' naar een ander extreem niveau. Dit soort fans staan ​​bekend als sasaengs.

Vooral tijdens het afgelopen anderhalf jaar met de pandemie heeft de K-Pop-industrie een aanzienlijke wereldwijde groei doorgemaakt met saesangs. Voor degenen die nieuw zijn of niet bekend zijn met wat een saesang is, wordt het vaak obsessieve fans genoemd. Met de betekenis die zich vertaalt naar 'privéleven', is het nogal ironisch dat de tegenhanger ervan is wat in wezen bekend staat als een stalker.

Saesangs worden gevoed door een liefde en obsessie die zo intens is dat het hen ertoe brengt om naar die emoties te handelen. Ze hebben foto's van het paspoort van hun idool, hun mobiele nummer, privéfoto's en zelfs privéaccounts en privéfoto's van de familieleden van hun idool. Saesangs verkopen ook idoolinformatie aan andere saesangs, zoals vluchtinformatie , winst maken met deze idolen alsof het producten zijn en geen mensen.

Deze netwerken van sasaengs zijn erg goed geworden in het binnendringen van de privacy van hun idolen. Ze gaan zelfs zo ver dat ze het hotel van het idool binnensluipen en hun privé-items stelen, en de locatie van het idool op hun sociale media-account plaatsen. Sommige sasaeng-fans jagen de hele dag op hun idolen, terwijl anderen op ze wachten voor hun huis of hun filmlocaties wanneer ze op schema liggen.

Dus wat doen die saesangs eigenlijk?

Sasaengs creëert fanbases en een aanhang van anderen met saesang-tendensen en ook door gebruik te maken van sociale media. Hierdoor maken ze vaak meerdere accounts voor elk lid van een groep en gebruiken ze de idolen voor financieel gewin en winst, zelfs als ze dat idool niet leuk vinden. Voor hen draait het allemaal om macht en geld. Het is een bedrijf voor hen. Wat kunnen ze doen om het meeste geld te verdienen aan een idool? Welke informatie of welk telefoonnummer kunnen ze verkopen aan de hoogste bieder? Er zijn verschillende gevallen geweest met verschillende K-pop-idoolgroepen waar ze op V-live zijn en een saesang die naar hun live kijkt, zou het onderbreken door dat idool te bellen met het telefoonnummer dat ze net hebben gekocht.

Ze brengen ook merchandise uit onder het voorwendsel dat ze dit idool steunen. Sasaengs vermommen zichzelf als 'fansites', omdat ze weten dat ze de obsessies van de fans kunnen uitbuiten om geld te verdienen of een grotere aanhang te krijgen, door het favoriete idool van de fan buiten het officiële schema vast te leggen, omdat het intiemer en exclusiever is. Deze inhoud duwt de fans verder in obsessie, en de vicieuze cirkel die zowel de idolen als de fans schaadt, eindigt nooit.

Sasaeng-fans/fansite-meesters maken soms van deze gelegenheid gebruik, aangezien de leden bijna altijd bij elkaar zijn, zodat ze gemakkelijk foto's en informatie kunnen maken. Zodra ze een andere nieuwe groep vinden waar ze geen concurrentie hebben, of een idoollid hen berispt, zullen ze proberen de reputatie van dat idool dat ze aanvankelijk gebruikten te ruïneren, zodat niemand anders kan profiteren van dat idool.

Hoe kunnen sasaengs doen wat ze doen?

De meeste sasaengs zouden het goed hebben en ze verkopen ook merchandise van foto's die ze maken, wat betekent dat ze de middelen hebben om te gaan waar hun idolen zijn. Deze sasaengs hebben een groot netwerk en ze zijn altijd bij hun mede-sasaengs-kringen als ze stalken. Op die manier kunnen ze de informatie van idolen snel verspreiden door de informatie op hun privénetwerken te verzenden. Sommigen huren zelfs een zogenaamde saesang-taxi voor een dag of een weekend. Vervolgens gebruiken ze de taxiservice als vermomming om hun idool of groep de hele dag te stalken terwijl ze op schema zitten.

Hoe kan een sasaeng privé-informatie over de idolen verzamelen?


Sociale media spelen een grote rol, deze Sasaeng-fans zouden hun locatie opsporen en de informatie doorgeven aan anderen. Er zijn ook sasaengs die naar verluidt een baan zouden krijgen waar een idool werkt (make-upartiest, personeel, fotograaf, voorzitter van een officiële fanbar), zodat ze dichter bij hen kunnen komen en directe toegang hebben tot hun gegevens (zoals hun adres en privé en officieel schema). Er zijn gevallen geweest waarin medewerkers van deze idoolmanagementlabels zijn ontslagen omdat ze werden betrapt op het verkopen van exclusieve informatie over de idool/groep waarvoor ze 'werkten'. Ze volgen ook het personeel en de medewerkers van het bureau van het idool en proberen hen te bevrienden en om te kopen. Sommige sasaengs gaan zelfs zo ver dat ze de geboorteplaats van de idolen bezoeken en vriendschap sluiten met hun vrienden en familieleden om informatie en privéfoto's te stelen. Ze hebben ook de telefoonnummers van idolen gekregen door bevriend te raken met of te manipuleren met mensen die bij telecommunicatiebedrijven werken,

Waarom klagen bedrijven die Sasaeng-fans niet aan?


In het verleden tolereerden bureaus het soms obsessieve gedrag van sasaeng-fans, maar de laatste tijd nemen ze hardere maatregelen om hun artiesten beter te beschermen volgens een niet-tolerantiebeleid. Op 21 maart 2021 stemde de Zuid-Koreaanse Nationale Vergadering op 21 maart om de straf voor stalkers te verhogen als reactie op de groeiende verontwaardiging dat de straffen voor het misdrijf te laks waren. Maar om dit te laten slagen, moet het bureau eerst een poging doen om de wet erbij te betrekken als het gaat om illegale saesang-activiteiten. Dit is waar de grijze lijn begint, vooral tijdens deze generatie met de 'Hallyu Fever' die het overneemt; het is wereldwijd populairder geworden bij Aziatische idolen dat er steeds meer saesangs worden ontwikkeld.

Een andere reden is dat artiesten en hun bureaus ook bang zijn om door hun fans te worden bekritiseerd. Het bureau en de artiest hebben de neiging dit te doen om hun afbeeldingen te beschermen en vooral de zakelijke idolen die hun bureaus brengen. De manier waarop idolen door hun bedrijven op de markt worden gebracht, straalt een bepaald beeld uit dat het meest aantrekkelijk is voor fans, met name saesangs. Ze worden vaak op de markt gebracht als perfecte onschuldige vriendjes/vriendinnen voor fans; een fantasie. De hele industrie is gebaseerd op fanfantasie. Veel fans zullen alles kopen wat met het idool te maken heeft en ze behandelen alsof ze de ware voor hen zijn.

Sasaengs is echter erg geobsedeerd door hun idolen en kan hun dwang om ze te zien niet onderdrukken. Ze beginnen hun fantasie de realiteit in de weg te laten staan. Ze hebben ook het idee dat een idool van hen is en alleen van hen. Ze zullen tot het uiterste gaan om alleen maar opgemerkt te worden door een idool, ongeacht of de indruk slecht is of niet. Of ze nu wel of niet hun carrière bezoedelen, of nepschandalen creëren om hun carrière te ruïneren als een soort wraak omdat ze niet krijgen wat ze willen.

CBS-radioprogramma Kim Hyun Jung's News vertelde waarom agentschappen meestal geen aanklacht indienen: als je een sasaeng betrapt die informatie van een idool verkoopt, worden de kopers ook crimineel, maar die kopers worden als 'fans' beschouwd. een te sterk juridisch antwoord geven, kan dit gevolgen hebben die verder gaan dan het agentschap wil. Bureaus zijn vaak bang dat sasaengs gevoelige informatie over K-popsterren zullen onthullen. Maar aangezien de Sasaeng-fans ook een grote aanhang hebben, kunnen de idolen volgers verliezen als bureaus hen ongunstig behandelen. Omdat sasaengs een groot netwerk hebben en financieel gewin dat hun sporen heel goed dekt, nemen juridische stappen door instanties vaak zoveel tijd in beslag en eindigen ze meestal na een paar maanden.


Het effect dat Saesangs hebben op de mentale gezondheid van idolen?


Iedereen die dit soort stalkergevallen meemaakt, zal zeker littekens achterlaten. K-popidolen worstelen al tientallen jaren met het trauma dat saesangs hebben achtergelaten. Een voorbeeld hiervan is Exo D.O's kijk op de obsessie van fans:


Persoonlijk ben ik door saesangs zelfs een slachtoffermentaliteit gaan ontwikkelen. Het is zo erg dat mijn humeur verandert, zelfs als ik normale fans zie. Zelfs mijn persoonlijkheid veranderde. Ik was oorspronkelijk verlegen en voorzichtig, maar door sasaengs werd ik nog meer zo.

Zoals je je misschien herinnert, kwam een ​​saesang de slaapzaal van Exos binnen en stal ongeoorloofd een paar van zijn boksers die ze vervolgens probeerde te verkopen voor 100.000 gewonnen.

Meest recentelijk beleefde de rookiegroep Cravity hun eerste saesang-ontmoeting nog niet eens een paar weken geleden, toen een saesang inbrak in hun bureau, de leden lastig viel met fysieke aanraking en weigerde het bureau te verlaten door hun management. Gelukkig reageerde de manager snel en schakelde de politie en autoriteiten in om de situatie op te lossen.

Voorbeelden van extreem saesanggedrag van de afgelopen jaren.

  • Sasaeng crashte de bruiloft van de broer van EXO-lid Baekhyun en nam foto's.
  • Yunho van TVXQ is naar het ziekenhuis gegaan omdat een anti-fan zijn sinaasappelsap heeft vergiftigd
  • Jackson van Got7 en Heechul van Super Junior waren beide bij verschillende gelegenheden betrokken bij auto-ongelukken vanwege een taxi met sasaengs die hen volgden.
  • Tweemaal Nayeon's, een Sasaeng-fan uit Duitsland die haar overal volgde.
  • Taeyeon van SNSD werd door een sasaeng-fan van het podium gehaald en ook lastig gevallen op het vliegveld.
  • Toen BTS in Zweden aan het filmen was, deden de Sasaeng-fans alsof ze de jongens verlieten nadat ze een café waren binnengegaan, maar begonnen ze achter de jongens aan te jagen toen ze buiten kwamen.
  • EXO verbleef in een hotel waar Sasaeng-fans hadden weten in te breken. Ze installeerden camera's in de fitnessruimte van het hotel. Gelukkig zag Suho deze camera's en bedekte hij snel zijn gezicht terwijl hij ze naar zijn manager wees.
  • DAY6 tijdelijke onderbreking afgelopen 2020 vanwege verschillende leden die angststoornissen ervaren vanwege sasaeng-fans.
  • Wayv/NCT-lid Yangyang werd ook gevolgd door een Sasaeng fansite-meester in het vliegtuig, wat een vertraging veroorzaakte in het vluchtschema van de groep.

Vanwege deze extremiteiten worden K-popidolen nu mondiger in het berispen van sasaeng-fans. Omdat deze Sasaeng-fans echter privé-informatie hebben over de idolen, hebben ze de neiging om verzonnen verhalen te verzinnen om wraak te nemen als ze zich 'beledigd' of 'gekwetst' voelen door de idolen.

Sommige gevallen zijn wanneer Red Velvet's Yeri NCT's Mark redde van zijn sasaeng-fan @/markinmyheart. Deze sasaeng creëerde valse beschuldigingen aan het adres van Yeri en zei dat het idool haar zonder enige reden uitschold en dat het idool erg onbeleefd is.

Dezelfde Sasaeng-fan stalkte ook WayV's Yangyang. Met hun andere account, @/flytothemoon0, berispte WayV's leider Kun deze saesang toen de saesang tijdens een vliegtuigincident het personeel omkocht om naast Yangyang in het vliegtuig te zitten, waardoor de vlucht vertraging opliep. Binnen enkele uren maakte en plaatste ze valse beschuldigingen dat ze Kun's vermeende ex-vriendin was.

Er is een grens die te allen tijde moet worden getrokken en niet overschreden als het gaat om idolen en hun privacy, en fans moeten te allen tijde weten waar deze grens is. Van idolen houden en ze op een gezonde manier ondersteunen, dat is waar K-pop echt over zou moeten gaan, maar obsessieve fans hebben de neiging dit paradigma niet te begrijpen en verpesten het vaak voor anderen. Saesaeng's zouden hun grenzen moeten kennen met idolen. Idols zijn geen producten en zijn voor niemand persoonlijk bezit. Afgoden zijn mensen met gevoelens en verdienen het om op zo'n manier behandeld en gerespecteerd te worden.

'Echt van iemand houden is begrip voor en voor hem zorgen, niet hun privacy schenden, hen stalken of ongegronde geruchten over hen verspreiden.' -Super Junior's Siwon