Nieuws

Netizens hebben hevige kritiek op 'Apple's slechte reactie op protesten tegen het 'rijzende zon'-ontwerp dat wordt getoond in een iPhone 12-commercial

AKPOPHEF

Koreaanse netizens hebben boze stemmen verheven van protest tegen een wereldwijde ' iPhone 12 'commercial, na het spotten van een item met de Japanners' Opkomende zon ' symbool als zijn ontwerp.

De 'iPhone 12'-commercial in kwestie, die eerder dit jaar in maart voor het eerst werd gelanceerd, toont een man die hartstochtelijk kookt in zijn keuken. Hij gebruikt zijn 'iPhone 12' als hulpmiddel bij elke stap, van het instellen van timers tot het opzoeken van zijn recept, en meer.

In de commercial gebruikt de man echter een diepe kookpot met een heel bijzonder ontwerp - een die sterk doet denken aan het 'Rising Sun'-symbool. Het symbool 'Rising Sun' is een uiterst controversieel en gevoelig onderwerp in Zuid-Korea, aangezien het het representatieve symbool was van het Japanse imperialistische project tijdens de Tweede Wereldoorlog, toen Japan probeerde Korea, Taiwan, China en de grotere Stille Oceaan te koloniseren.

Nadat ze het 'Rising Sun'-ontwerp hadden gezien, stroomden talloze Koreaanse netizens onder water' Appel ' met protesterende woorden. Uiteindelijk werd de commercial bewerkt, maar alleen de versie werd uitgezonden voor het Koreaanse publiek. Veel internetgebruikers vonden de bewerking zelfs problematisch, omdat de 'bewerkte' versie een vrij minimale poging doet om het problematische symbool te 'vervagen'.

Maar de wereldwijde versie van dezelfde commercial wordt nog steeds uitgezonden met het symbool 'Rising Sun'. 'Apple's belangrijkste reactie op de controverse op wereldschaal was simpelweg om de video op YouTube te 'verwijderen' en de reacties uit te schakelen.

K-netizens spotten met 'Apple's slechte reactie op de situatie en merkte op:

'Zoveel mensen in de wereld kiezen ervoor om hun ogen en oren te sluiten voor problematische vraagstukken waar iedereen bij betrokken is.'
'Maar dan nog zullen West-liefhebbende Koreanen nog steeds dure iPhones kopen.'
'Het is zo belachelijk dat westerse merken nog steeds denken dat dit problematische symbool hun beste kans is om de Japanse consumenten aan te spreken.'
'Dag, ik stap over naar Samsung~'
'Ik was aan het sparen om een ​​Mac te kopen, maar ik denk dat ik dat geld nu ergens anders kan steken.'
'Oké we snappen het Apple, jullie houden allemaal van Japan. Korea heeft toch Samsung.'
'Ik schaam me zo dat ik nu een iPhone heb... Zo snel mogelijk een Galaxy kopen!'
'Precies! Ik ben net overgestapt op een Galaxy en ik vind het geweldig.'
'Ik walg altijd van het sterke gevoel voor selectieve rechtvaardigheid van mensen.'
'Weten ze echt niet dat als je iets met dat ontwerp bezit, je van nazi's houdt...'