Nieuws

De reden waarom 2NE1 hun Coachella-reünie geheim moest houden

n.nieuws.naver.com

Afgelopen maand het hoogtepunt van Coachella , Amerika's grootste muziekfestival, was2NE1'sverrassingsreünie en ' Ik ben de beste ' prestatie.


Park Bom,Mooi zo, enMinzymaakte een verrassende verschijning opCL's optreden en stond voor het eerst in 7 jaar als een 'complete' groep op het podium. Overzeese fans juichten toen de K-popidolen die helaas uit elkaar gingen, herenigd werden. Rolling Stone, een Amerikaans muziektijdschrift, selecteerde het podium van 2NE1 als een van 'The Coachella's best' van dit jaar.

Deze voorstelling werd echter in het geheim voorbereid. Dit komt omdat alle vier de leden het bureau hebben verlaten, YG-entertainment , en zijn actief in verschillende agentschappen. Ze kunnen allemaal samen zingen, maar ze hebben de toestemming van YG nodig om te promoten als 2NE1 dat inkomsten oplevert zoals optredens, of de merkrechten moeten worden overgedragen.

Als ze de naam van 2NE1 gebruiken in concertpromoties of nieuwe albums zonder deze procedures, kunnen ze betrokken zijn bij een rechtszaak over handelsmerkinbreuk. Daarom werd het optreden van de hele groep zorgvuldig voorbereid zonder publiciteit. Een functionaris van YG Entertainment zei echter: We hebben geen plannen om juridische stappen te ondernemen , terwijl hij zegt, We hebben geen positie om details over de prestaties van 2NE1 bekend te maken .

De problemen over de merkrechten van K-popidolen zijn al tientallen jaren aan de gang. HEET , het idool van de eerste generatie, had geen andere keuze dan 'High-five of Teenagers' te gebruiken in plaats van H.O.T bij de reünie die voor het eerst in 17 jaar werd gehouden via een MBC-variëteitsshow. de jongensgroep B2ST hebben de groepsnaam opgegeven die ze al acht jaar gebruikten vanwege een conflict met hun voormalige bureau Cube Entertainment en promootten als Markeer sinds 2017.

Afgaande op de juridische of industriële praktijk is het juist dat de merkrechten toebehoren aan het entertainmentbedrijf. In Korea is het gebruikelijk dat een bureau een idoolgroep plant, erin investeert, zijn muziek produceert en de groep debuteert. Het is niet meer dan logisch dat de partij die het geld betaalt en het risico van mislukking draagt, het recht op winst neemt. In het geval van SM Entertainment heeft het verschillende intellectuele eigendomsrechten (IP) merkrechten zoals patenten, ontwerprechten en kunstwerken. Het bezit 1862 handelsmerkrechten.

Met de recente snelle groei van de entertainmentindustrie ontstaan ​​echter verschillende opvattingen. Velen zeggen dat het bureau niet de rechten van een idoolgroep mag monopoliseren, omdat de leden hard moeten werken om ook aan populariteit te winnen. Hoe goed een nummer ook wordt gemaakt door een bureau, succes kan niet worden gegarandeerd tenzij de leden hard werken. De opvatting is dat idolen veel tijd en moeite steken in het vergroten van hun merkwaarde, dus hun rechten moeten ook worden erkend.