Muziek Releases

[MV & Albumoverzicht] VIXX -- 'Shangri-La'

VIXX

VIXX -- SHANGRI-LA


Tracklijst:


1. Shangri La
2. In de leegte
3. Black-out
4. 1, 2, 3, 4, 5
5. Aan ons
6. Shangri-La (Inst)



Vieren VIXX 's vijfde verjaardag met hun vierde mini-album, ' shangri-la .' Ze zetten hun mythologische conceptalbumcyclus voort en ervaren deze keer het paradijs, geïnspireerd door de Chinese fabel 'The Peach Blossom Spring'. Devine-kanaal (' Fantasie ,'' Hoe dichterbij ') produceerde het titelnummer. Ravi nam deel aan het schrijven van de teksten voor elk nummer, en het vierde nummer is helemaal van hem.



Het titelnummer, ' shangri-la ,' is een langzaam brandend nummer, ik hou vooral van de hoofdverzen, waar ze zoveel lettergrepen proppen als ze kunnen in een vocale aanval van een machinegeweer. De synth-wubs zijn ingetogen, bijna niet substantieel, en roepen het gevoel van wolken op. Het refrein stijgt naar een crescendo en verraadt de aanvankelijke rust van de rest van de melodie. Het hele deuntje vangt het gevoel van anticipatie, en dit verhoogt de spanning en geeft het nummer een episch gevoel. Geweldig en helemaal trouw aan hun concept.





Het volgende deuntje, ' In de leegte ,' heeft bijna een aangenaam gevoel, en de zich herhalende haken in het Engels doen er alles aan om dat gevoel te geven. 'Mij vermoorden' en 'vastzitten in ellende' hielden ook nauw vast aan hun algehele donkere concept, krachtige teksten inderdaad, vooral gezien de levering. Ik hou van hoe dit deuntje werkt, want hoewel het dansbaar is, is het nog steeds volledig grimmig en onheilspellend. Dit is VIXX op hun best.




' Black Out ' is een meer traditionele clubbanger. Het begint rustig genoeg, dan krijgt het al snel een hectische toon, met een gevoel van urgentie. Het is dit dat de spanning in het refrein opbouwt. De grammaticaal onhandige 'Ik denk aan je lichaam' zorgt verrassend genoeg voor een effectieve hook, en daarnaast zijn er nog wat ondeugendere teksten. Uiteindelijk breekt het van het concept omdat het allemaal draait om aantrekking tot een mooie dame, maar bij nader inzien zou dat als een andere vorm van paradijs kunnen worden beschouwd.





Ravi schreef hier de eerste ballad,' 1, 2, 3, 4, 5 .' Als ' Black Out ' was de liefdesaffaire, dan is deze track de breuk. Hier heeft Ravi een deuntje geconstrueerd dat alle jongens de kans geeft om hun gevoelige kanten te laten zien. Hij vertraagt ​​het zelfs tijdens de raps, waarbij hij zijn vuurspuwende persoonlijkheid afschudt voor een meer peinzende. Het is een zacht, lief deuntje, dat haar verzekert dat het goed komt met haar, niet met hem. De harmonieën helpen dit een etherisch gevoel te geven.





Het lijkt bijna het einde van een verhaal van drie nummers, de tweede ballad is ' Aan ons .' Deze is eigenlijk een beetje verdraaid, met paradoxen zoals 'nog een keer voor de eerste keer' en 'je hebt niet elke dag lief.' Dit zegt me bijna dat de man zich realiseert hoe gebroken hij is, en hoe gebroken ze is, en nog steeds een stand-up man wil zijn. Ik hou ervan hoe dit klinkt. Het mist de excessen van doorsnee ballads en is tot VIXX 's donkere normen.



Dit is een van hun betere conceptalbums. Een van de redenen waarom ik het leuk vind, is dat het dicht bij hun sombere en verbiedende concepten blijft. Ook al ' shangri-la ' klinkt alsof er een verborgen onheilspellende kant is. Ik hou ook van het mini-liefdesverhaal na de hoofdmelodieën. Ik weet niet of dat de bedoeling was, maar ik moet denken van wel. Bravo!

MV BEOORDELING



Hoe lyrisch het nummer ook is, het is niets vergeleken met de MV. Met manen, wolken, kersenbloesems en waaiers brengen de jongens het gevoel van een paradijselijk landschap over. Hier zijn de wetten van de fysica niet van toepassing, want het ene moment zou je in een maan kunnen verschijnen, of ertegenaan leunen, met je voeten in de takken van een boom.

Het gevoel is nogal outre, een beetje donker, maar vooral geruststellend. De beelden en de jongens bewegen langzaam, zij het opzettelijk. Elke seconde lijkt een doel te hebben. Er is een overvloed aan symboliek, of we nu door een raam kijken of een bizarre tatoeage zien op Ken 's schouder.



Het is nooit echt verontrustend, en ik moet het ze nageven -- dat is niet gemakkelijk om te doen in een buitenaards landschap. Ik hou van de manier waarop dit werd gefilmd, met langzame bewegingen die snel veranderen in de silhouetten en droomlandschappen. De camerahoeken zijn ook goed gedaan, strakke opnamen waar je ze nodig hebt, en net genoeg laten zien om je honger naar meer beelden te wekken.

De kleding bootst nachtkleding na in de afzonderlijke shots, alsof dit allemaal een droom is, van pyjama's tot volledige badjassen. De jongens dragen pakken tijdens de danssequenties, die prachtig gesynchroniseerd zijn. De bewegingen zijn bijzonder goed gedaan, hypnotiserend zelfs, en ik hou ervan hoe ze hun lucht snijden met hun ledematen. Vooral tijdens het refrein worden ze krachtig.



Hoe leuk ik het nummer ook vind, ik kan zeggen dat ik de video ongeveer net zo leuk vind. Het ziet er niet naar uit dat ze op deze hebben beknibbeld, en is ongeveer net zo goed gedaan als alle andere VIXX MV, misschien nog wel meer. We kijken naar een ander winnend schot, IMNSHO.

Scoren


MV-relevantie ...........9
MV-productie ..........10
MV-concept ..............9

MV-SCORE: 9.3


Albumproductie .....9
Albumconcept .........10
Tracklisting ...............9

ALBUMSCORE: 9.3

ALGEMEEN ................9.3