Nieuws

Zullen de avatars van SM's nieuwe meidengroep aespa wettelijk worden beschermd tegen deepfake-pornocriminaliteit?

ilyo.co.kr

Niet alleen zijn fans geïnteresseerd in de nieuwe SM-entertainment meidengroepaespamaar de juridische kringen zijn geïnteresseerd in de avatars van de leden. De reden is dat veel juridische experts geïnteresseerd zijn in hoe ver de wet de avatars zal kunnen beschermen tegen digitale seksuele misdrijven (Deepfake) zodra de groep samen promotie maakt.

Op 28 oktober introduceerde SM Entertainment een nieuw concept bij de meidengroep. Aespa is een internationale groep met Koreaanse ledenWinterenkarina, Japans lidGiselle, en Chinees lidNingning. Het belangrijkste concept van de groep is de samenwerking tussen de echte wereld en de virtuele wereld. De groepsnaam aespa heeft de betekenis 'Avatar en ervaring' inclusief het Engelse woord 'Aspect'.

De vier leden van de meidengroep zullen ook reclame maken met de ai-versies van zichzelf, want ae-KARINA, ae-WINTER, ae-GISELLE en ae-NING NING zullen optreden en deelnemen aan verschillende activiteiten met de leden.

Wat opmerkelijk is, is dat de avatar-personages zijn gebaseerd op echte mensen, niet alleen op personages. Tot nu toe was er een meidengroep bestaande uit de personages uit een game ( K / JA ). SM Entertainment is echter het enige bedrijf dat zowel menselijke leden als hun avatars, gemodelleerd naar de leden, tegelijkertijd vrijgeeft.

Veel internetgebruikers hebben echter één vraag: In hoeverre zal de wet de avatars beschermen die een echte groep promoten? In meer detail, in hoeverre de wet de idoolleden beschermt en de avatars op basis van de meisjes worden beschermd tegen seksuele misdrijven, en wie heeft de auteursrechten op de avatars? Avatars kunnen worden gezien als een creatief werk op zich. Deze avatars zijn echter gebaseerd op echte individuen, wat een ingewikkeld probleem met zich meebrengt in verband met auteursrechten en portretrechten.

Kwon Dan
, een advocaat uit DKL-partners advocatenkantoor, verklaarde, ' Als Avatar een visueel personage is, is het auteursrechtelijk beschermd door het bedrijf dat Avatar heeft gemaakt.' Hij verklaarde dat de kunstmatige intelligentie van de avatar of het AI-systeem eigendom zal zijn van het bedrijf dat het programma heeft gemaakt, omdat het een apart werkterrein is.

Kang Jin Seok
, een juridisch adviseur voor de Korea Entertainment Management Association , verklaarde ook, ' In principe zou het een principe zijn dat individuen rechten hebben, maar het contract met Karina en haar bureau kan de rechten op avatar 'ae-KARINA' bepalen. De verhouding van rechten wordt waarschijnlijk bepaald door een exclusief contract of een daarmee verband houdende subsidiaire overeenkomst. '


Met andere woorden, Karina, een menselijk lid, heeft mogelijk het recht om winst uit contracten met het bedrijf uit te keren. Toch kan ze geen eigendom of auteursrecht op de avatar of kunstmatige intelligentie claimen, omdat ze alleen een portretgebruiker is en geen avatarmaker of maker. Omdat op deze manier gemaakte avatars echter ook het resultaat zijn van commercieel gebruik van elementen die met Karina kunnen worden geïdentificeerd, zeggen juridische experts dat toestemming om Karina's portret te gebruiken gebaseerd moet zijn op binnenlandse precedenten.

Wat gebeurt er dan nadat het contract is beëindigd? Als er een terugtrekkend lid is of als de groep wordt ontbonden, wordt het recht van de leden om het portret of de naam van het lid te gebruiken onmiddellijk beëindigd. Daarom kan het bedrijf in principe ook geen gebruik maken van de avatars van de leden. Als het gebruik van avatars echter alleen als inhoud wordt beschouwd zonder ze te koppelen aan portret- of publicatierechten, kunnen de avatars worden gebruikt, zelfs nadat het contract is beëindigd, als het bedrijf de winst alleen correct uitkeert. De auteursrechten op avatar-personages en AI-programma's zijn echter eigendom van het bedrijf.

Er bestaateen andere zorg die netizens hebbenzodra de groep debuteert - de mogelijkheid van hun blootstelling aan digitale seksuele misdrijven zoals deepfake-pornografie. Deepfakes zijn synthetische media waarin een persoon in een bestaande afbeelding of video wordt vervangen door kenmerken of lichaamsdelen van iemand anders na gebruik van machine learning-technieken. Deepfake-pornografie gebruikt dergelijke technologie om de gezichten van bepaalde personages te synthetiseren tot pornografische inhoud en de inhoud vervolgens te manipuleren alsof het echt is. In feite zijn vrouwelijke K-pop-idoolleden eerder het doelwit geweest van dergelijke misdaden. Bovendien is videomanipulatie gemakkelijker te maken met behulp van machine learning voor avatar-personages.

Het probleem is dat zelfs als een avatar op basis van een echt menselijk lid het slachtoffer wordt van een digitaal zedenmisdrijf, het moeilijk zal zijn om de daders zwaar te straffen. Artikel 14-2 paragraaf 1 van de Bijzondere Wet op de bestraffing van seksueel geweldsmisdrijven, stelt dat deepfake zedendelicten worden bestraft als blijkt dat het gezicht, lichaam of stem van een persoon wordt gebruikt in de video- of audiomaterialen . Met andere woorden, het is niet waarschijnlijk dat avatars, en geen mensen, worden herkend als slachtoffers.



Advocaat Kwon Dan verklaarde: ' Aangezien avatars zoals ae-KARINA, ae-WINTER, ae-GISELLE en ae-NING NING geen mensen zijn, voldoen ze niet aan de vereisten. Daarom is het moeilijk om ze te straffen onder de herziene wet op seksueel geweld tegen deepfake-seksmisdrijven .'

De daadwerkelijke leden die modellen van de avatars zijn geworden, kunnen echter passief worden beschermd. Advocaat Kwon Dan verklaarde: ' In het geval van het bedreigen van een lid dat een echt persoon is met Avatar Deepfake-films, kan het strafrechtelijk een misdrijf van intimidatie zijn, maar als directe acties tegen het slachtoffer geen verband houden, zal het moeilijk zijn om een ​​zedenmisdrijf in te dienen. Civiele rechtszaken zoals het aanvragen van alimentatie voor mentale schade zijn mogelijk .'

Advocaat Kang Jin Seok zei: ' Het is onwaarschijnlijk dat Avatar-leden het slachtoffer worden van de strafwet, maar het bovenstaande strafbare feit kan worden gezien als gericht op het daadwerkelijke model, zodat we op basis hiervan kunnen beoordelen of het misdrijf is gepleegd of niet. Ook kan het lid in kwestie de aanvaller aanklagen wegens minachting als slachtoffer .'

Ondertussen, terwijl kunstmatige intelligentie en avatartechnologieën de populaire cultuur doordringen, wijzen sommigen erop dat sociale en juridische discussies hierover moeten beginnen. Volgens een advocaat gespecialiseerd in intellectuele eigendomsrechten is in Japan content ontwikkeld op basis van virtuele werelden, zoals 'Virtual YouTubers', en hadden verschillende sociale discussies eerder kunnen plaatsvinden, maar in Korea wordt gerelateerde content gewoon geproduceerd. Hij beweerde, ' Om conflicten tussen partijen te voorkomen, moeten we geschillen vooraf voorkomen door clausules op te nemen over de rechten van Avatar en de toekenning van rechten nadat het contract is beëindigd .'

Aan de andere kant verklaarde SM Entertainment: ' Aangezien het een nieuwe conceptgroep is en een plagerige fase voorafgaand aan ons debuut, kunnen we de details niet onthullen. Echter, w e zal overeenkomstige juridische stappen ondernemen, niet alleen om de eer en rechten van de eigenlijke leden te ondermijnen, maar ook voor zover ze in de verkeerde vorm worden geconsumeerd, zoals ongeoorloofd gebruik van avatar-leden .'